Kundanalyser tar inte bara bort gissningarna ut företagsbeslut…

Daniel Snygg

Grundare av Daniel Snygg AB och frilansare med stor passion för datadriven kommersiell utveckling. Generalist som skapar kundvärde och driver tillväxt genom att kombinera digitala initiativ med kommersiell utveckling.

2024-05-03

Kundanalyser tar inte bara bort gissningarna ut företagsbeslut utan ger datadrivna insikter som ger konkreta möjligheter att förstå och engagera kunder, förhindra churn och öka lönsamheten. Genom att använda data för att skapa smarta lösningar och strategier kan företag skapa hållbar tillväxt och överträffa konkurrensen.

Kundanalys är en process att samla in, validera, tolka och analysera data som låser upp ovärderliga insikter om dina kunders preferenser, beteenden och behov. Bland många funktioner hjälper den dig att utveckla funktioner, produkter och tjänster som du vet att dina kunder kommer att köpa, fatta smartare beslut om när och hur du kommunicerar med dina kunder och skräddarsy upplevelser.

Företag använder kundanalysen för att fatta datadrivna strategiska beslut som förbättrar kundupplevelser och driver affärstillväxt. Insikterna hjälper till att förutsäga kundbeteende, identifiera nya marknadsmöjligheter och främja innovation som är i linje med kundernas behov och förväntningar – vilket i slutändan leder till ökad marknadsandel, kundnöjdhet, intäkter och lönsamhet. Men svaren och resultaten kommer inte av sig själv. Konsten ligger i att ställa rätt frågor att analysera. Därför behöver du ha ett tydligt mål när du arbetar med kundanalysen.

Börja med att samla in kunddata

Kundanalys är en process i flera steg, som börjar med datainsamling, följt av databearbetning och analys, och som resulterar i handlingsbara insikter. Allt som en kund gör kan mätas på ett eller annat sätt.

I allmänhet finns det fyra typer av kunddata, som var och en ger olika insikter i dina kunders sinnen.

1. Persondata

Ger dig personlig information om enskilda kunder. Exempel på personuppgifter inkluderar en kunds namn, födelsedatum, jobbdetaljer och kreditkortsuppgifter.

2. Engagemangsdata

Ger ledtrådar om hur kunder interagerar med ditt varumärke över olika marknadsföringskanaler. Exempel på engagemangsdata omfattar webbplatsbesök, interaktioner på sociala medieplattformar och kundtjänstsamtal.

3. Beteendedata

Hjälper dig att förstå och förutsäga hur en kund kommer att bete sig. Exempel på beteendedata är senaste transaktioner, produktanvändning eller hur länge de använder en viss funktion.

4. Attityddata

Hjälper dig att förstå hur dina kunder tycker om ditt varumärke. Exempel på attityddata är kundnöjdhet och emotionella upplevda värden.

Att samla in data är en sak, men det är nu det blir mer komplicerat. Aggregering, validering och rengöring av data är inte enkelt. Du måste veta hur du exporterar relevant data från olika system, rensar och validerar denna, integrerar till en databas och konverterar den till ett användbart format.

Kunna lite om mycket, eller kunna mycket om lite

Du behöver inta vara en Data Scientist för att arbeta med kundanalys, men du kommer att behöva förstå delarna och ha grundläggande färdigheter för att få ut bästa möjliga resultat. Behärskar du Excel kan du komma långt på egen hand. Vill du få ut den fulla kraften i dina kundanalyser kan du alltid överväga att anlita någon som har färdigheterna.

Nu kan du börja bryta datan för att få praktiska insikter.

Kundsegmentering och personalisering

Med kundanalysen kan du gruppera dina kunder baserat på en samling av datapunkter, till exempel personlig information (persondata) och hur de interagerar med dina produkter och tjänster (beteendedata). Att segmentera dina kunder gör det möjligt att skräddarsy personliga upplevelser och skapa relevant kommunikation som med största sannolikhet ger störst respons hos din riktade målgrupp.

Förebygg Churn

Du vill minimera din churn, eftersom det kostar mer pengar att skaffa nya kunder än att behålla befintliga kunder, och befintliga kunder spenderar mer pengar än nya kunder. Kundanalyser kan hjälpa dig att förstå dina kunders beteenden och du kan på så vis förutsäga när en kund sannolikt riskerar lämna er. Genom att identifiera dessa churn-identifierare kan du implementera proaktiva strategier som hindrar att kunder lämnar er.

Merförsäljning

Att analysera köphistorik och kundbeteende kan hjälpa dig att identifiera möjligheter till merförsäljning till din befintliga kundbas, och på så vis öka det genomsnittliga transaktionsvärdet och det totala intäkterna.

Kundcentrisk produktutveckling

Kundanalyser är ett utmärkt verktyg för att produktutveckla med kunden i centrum. Analyserna kan identifiera vilka funktioner och egenskaper som behöver adderas, justeras eller helt enkelt tas bort. Insikter kan även leda er till nya produktområden som bör utforskas.

Börja småskaligt

Alla kan dra nytta av kundanalyser. Frågan är inte om du bör använda dig av kundanalyser, utan snarare i vilken utsträckning och inom vilket område du bör använda den. Börja iterativt med ett steg i taget så kommer steg för steg närmare den potentiella effekten av kundanalysen.